Laatste station

25 augustus 2016 - Mont-de-Marsan, Frankrijk

Op dit traject vandaag het laatste stuk naar Mont de Marsan. Zie foto voor traject. Wat kan een treintraject eenzaam zijn, vooral als je het hele stuk moet lopen!

Gisteravond vroeg naar bed, want mijn tafelgenoten waren allemaal Frans (en een Japanner) dus had het na de slappe kip en koude boontjes wel gezien. Een vrouw meldde mij nog dat de pelerins ivm. het warme weer vroeg weg gingen. 6 Uur opstaan en 7 uur lopen. Zei tegen haar dat ik later weg zou gaan en dat het weer en afstand niet mijn probleem waren.... Efin vond het verder allemaal wel best...... Om zes uur idd. wapengekletter, want de "pelerins" ontwaakten, wat een klojo's die hebben dan letterlijk schijt aan de nog slapenden (Canadees meisje en ik).

Rustig mijn ding daarna kunnen doen vanochtend en 1/2 uur later weg dan de klassieke pelerins! Was toch nog vroeg voor mijn doen 07.30 uur. Overigens om 7 uur is het ook nog donker........ Wat een lol.

Efin om 10 uur was ik het hele circus alweer voorbij gelopen. Ze waren getooid met tropenpetjes etc. maar de zon scheen niet. Hier breekt de zon om 11.00 uur pas door. Ja dat kan een zg. "Pelerin" niet weten.

Wat ze blijkbaar wel weten (want anders kom je deze griezels niet tegen) is dat deze refugee "donativo" is. Met andere woorden, je mag geven wat je denkt dat het je waard is. De stelregel is € 10,00 voor een bed, € 9,00 voor een maaltijd, € 5,00 voor ontbijt. Dus als je nog een wasje hebt, en die hebben zij! zeg maar € 25,00 pp.
Je broekt zakt af als je dan een Frans koppel 15 euro (totaal!) ziet betalen en de hele dag daar alle aandacht op eist! Jacques voor en na roepen..... Hoop dat Jacobus hier wat aan doet! Royeren dit soort volk. Hoort niet thuis in deze beleving!

Nu in Marsan leuke stad en heb vandaag maar een simpel hotelletje genomen. Eigenlijk hetzelfde als een refugee, hier is ook niks te doen, maar geen "foute" pelerins hier.... En schone lakens en handdoeken. Lekker man.

Zit nog te denken, morgen 21 en zaterdag 36 of andersom. Suggesties? Pascalle en Cyriel, of Alice kunnen het weten want die hebben het routeboekje nog! En dat waren overigens zeer aardige en lieve pelerins!

Barbeque ze vanavond, want in Driel, Schijndel, Limburg, Gent, Mons en Chicago is het heet.

Groeten van Jacobus!

Bert.

1. Twan:
    25 augustus 2016
    Gran canarias = ook hot!
  2. Rein en Annemie van Uden:
    25 augustus 2016
    Hallo Bert,
    Leuk om je te volgen, je schrijft overigens heel leuk
    Die pelerins van de afgelopen dag, ga je vaker tegenkomen. Zet je dus maar schrap.
    Wij zijn nú niet jaloers op je. Het is een stuk zwaarder met dit warme weer, maar jij gaat in elk geval prima, en je stempelkaart raakt ook al aardig vol. Als je in Orthez gaat overnachten, adviseren we je Hotel La Luna, (een refuge) heel leuk.
    We wensen je nog een hele fijne tijd met mooi wandelweer.
    Bon Camino