Chablis top, Cravant jammer

23 juli 2016 - Cravant, Frankrijk

Soms moet je volgens het boekje als pelgrim 36 kilometer lopen om op een plaats te komen met wat voorzieningen. Was vanmorgen in het zeer mooie Chablis, charme, kwaliteit en gastvrijheid. Erg mooi! Maar kilometers verder ligt Cravant wat wordt omschreven als een soort Heusden met diverse eetelegenheden en 1 hotel-restaurant.
Aangekomen op zaterdagmiddag in het hotel wat inmiddels een hostelerie is (chambre dhote = minder regels,!) vraag ik aan de uitbaatster of ik nog kan eten hier. Inmiddels weet ik dat het op zaterdag en zondag moeilijk is omdat alles dichtgaat rond 6 uur. De uitbaatster zegt me, even in de straat kijken wat open is........ Behalve een mini markt niets dus. Maar snel een maaltijd (koud) georganiseerd voor mezelf. Je moet overleven en morgen weer 30 kilometer.
Toen ik wat bestek wilde pakken om te eten werd mevrouw boos. Want het restaurant ging open..... Nou vraag ik je. Inmiddels stonden er meerdere mensen aan de poort om te eten/overnachten. Dus werd het luceratief. Mocht mijn salade en couscous niet meer opeten op het terras. Er werd zelfs een waakhond (haar man) op mij afgestuurd. Echter was ik, gemotiveerd door Jacobus, niet onder de indruk van hem. Heb hardere blaffers gezien inmiddels in mijn horecaleven!
Jammer voor dit gebied. Ik weet zelf wat sprokkelen in de horeca is. Maar als je denkt dat je even snel je restaurant open kunt doen omdat er toevallig wat passanten op de stoep staan......... Dat gaat hem niet worden. Jammer voor Cravant dit soort ondernemers.
Morgen op naar Vezelay. Hopelijk mooi licht in de kathedraal, en Cravant het gaat jullie goed!
Bert.

1. Annie de Groot:
    24 juli 2016
    Slechte uitbaters, niet op de pelgrims en toeristen ingesteld.Hopelijk volgende etappes betere horeca. Loop ze, Annie