De grens over en hoe!

7 juli 2016 - Rocroi, Frankrijk

Elke ochtend ga ik met een bak energie op pad. Zo ook vanmorgen. Alleen had de uitbater van Celstienne zich verrekend. Nou heb ik een aangeboren aversie tegen kerels met blote voeten in foute sandalen in de verkeerde tuin en honing van de Aldi waar ze zelfeen biologisch plaatje op hebben geplakt! Gisteren had de man biologisch gekookt........ Prijs 7 Euro. Koopje. Spinazie, gekookte aardappelen en een witwis uit de diepvries van 2002, goed jaar! Kortom, slecht. Vanmorgen vond de biologische uitbater dat de culinaire spinazie en vliegende vis 23 euro zou moeten kosten....... Wat een loser. En mijn gevoel klopt bijna altijd. Dus: ga nooit naar geitenwollen (loze) figuren! Les!!!! Enkel zijn lunchpakket was in orde: 10 euro. Maar gauw vergeten die man, bah!

Liep het dorp door en bingo! Een echtpaar wat ook Santiago had gelopen. Samen in 4 talen bijgekletst. Zo kan het dus ook. Dus een goed begin van de dag. Zij wenste mij alle goeds en wuifde toen ze met de auto langsreden.

Gekozen voor een kort pad....... Want anders teveel kilometers vandaag. Bospad....... Nou na 20 minuten stond ik tot mijn enkels in de blubber. En dat zou heel de dag zo blijven.
Na een uur ploegen, zwoegen en klauteren, en net na een erg gevaarlijke afdaling richting een riviertje, loop ik iemand achterop! Zie ik een schelp en een lintje uit Vessem? Yep dus. Mijn eerste NL pelgrim die ik tegenkom. Het eerste wat hij zegt is dat hij zijn eigen tempo loopt! Prima wat mij betreft, doe ik ook. Hij komt uit Zoetermeer en 16 dagen onderweg. Vertel hem ik 11.
Op dat natte stijle en gladde pad maakte hij op mij geen goede indruk. Iets ouder als ik en niet zoooo in conditie zag ik. Adviseerde hem om zijn stokken te gebruiken, want het is te gevaarlijk zonder. Zou hij doen. Zeg tegen hem bon camino wellicht tot later.
Ik klauter verder en ben zo een eind op weg op dat onvoorspelbare pad vandaag. Misschien had ik die man mijn telefoonnummer moeten geven...... Als ik hem weer zie ga ik dat zeker doen.
Na eindeloos gebagger in natte paden ontmoette ik een vader en zoon uit Jodoigne...... Oefenen voor, jawel Santiago.
Gaat deze zomer 1 week met zoon naar Santiago. Leuk.
Goede pelgrimsdag, maar wel warm en nat.
Nu even aan een biertje in Rocroi. Frankrijk-Duitsland vanavond....... Kijk zo ff in het cafeetje....... Vive la France.
Prachtig, een leeuwenplein in Driel!